Saturday 9 March 2013

ReKaBeNtUk..!!


Minggu ke 4 kami membincangkan pula mengenai REKABENTUK, so apa yang boleh dibayangkan dan diperkatakan mengenai rekabentuk..?! Pada pandangan saya, rekabentuk adalah sesuatu yang direka dengan ciri-ciri tertentu dan bersesuaian dengan sesuatu produk dan juga mempunyai nilai-nilai kesenian serta berkaitrapat dengan kreativiti yang telah dibincangkan pada minggu ke 2.

Namun setelah mendapat sedikit maklumat daripada 'pak cik google' menurut Wikipedia Ensiklopedia Bebas ada menerangkan, "Rekabentuk biasa diterjemahkan sebagai seni terapan, seni bina dan berbagai pencapaian kreatif lainnya. Dalam sebuah kalimat, kata 'rekabentuk' boleh digunakan baik sebagai kata nama mahupun kata kerja. 

# Sebagai kata nama, 'rekabentuk' digunakan untuk menyebut hasil akhir dari sebuah proses kreatif, sama ada sebagai sebuah rencana, kertas kerja, persembahan, permodelan atau berbentuk objek nyata'. 
# Bagi kata kerja pula, 'rekabentuk memiliki erti 'proses untuk membuat dan menciptakan objek baru' "..

Menurutnya lagi.."Proses perekaan pada umumnya memperhitungkan aspek fungsi, estetika dan berbagai macam aspek lainya, yang biasanya datanya didapatkan dari kajian, pemikiran, perah otak, mahupun dari rekabentuk yang sudah ada sebelumnya",.yaa, itulah serba sedikit penerangan mengenai rekabentuk.

Selain daripada itu, rekabentuk juga mempunyai pengelasan dalam senirupa antaranya adalah:-

                                                        
     
     1) Rekabentuk grafik                        
     2) Rekabentuk pakaian
     3) Rekabentuk produk
     4) Rekabentuk dalaman



So, daripada penerangan di atas mungkin anda dapat memahami dan mengetahui serba sedikit mengenai REKABENTUK, right?!,=)

Nah! ini dia beberapa keping gambar untuk cuci mata anada semua...~ ^J ^ ~










































RUJUKAN:-
1) http://ms.wikipedia.org/wiki/Reka_bentuk
2)https://www.google.com.my/search?hl=en&tbm=isch&sa=1&q=DESIGN&oq=DESIGN&gs_l=img.3...808016.810916.0.811323.15.9.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1c.1.5.img.g_sxlkQXdOY&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.43287494,d.bmk&biw=1366&bih=624&ech=1&psi=vQk8Ueq2AZCnrAf9pYGIBg.1362889153338.1&emsg=NCSR&noj=1&ei=vQk8Ueq2AZCnrAf9pYGIBg



No comments:

Post a Comment