Thursday 13 June 2013

*BuKu IDea + Projek Asas Rekacipta*

Assalamualaikum w.b.t..
Salam sejahtera kepada semua pembaca blog ni =)

Dah 5 minggu rasenye tak sempat nak update blog ni.,dengan ke 'busy' an yang teramat sangat minggu-minggu terakhir semester 2 tuk tahun 2, finally alhamdulilllah dengan izin Allah Ta'ala selesai juga saya habiskan tahun 2, ini juga bermaksud dah separuh perjalanan saya tuk capai segulung ijazah..Alhamdulillah..
Dan tak lupa juga terima kasih tak terhingga buat semua pensyarah yang telah mencurahkan ilmu mereka kepada saya dan rakan-rakan saya sepanjang kami menuntut ilmu di UTM ni. Semoga tuhan merahmati mereka,.Amin..

Alhamdulillah selama 15 minggu saya dan team mate telah menyiapkan buku idea masing-masing dan juga projek rekacipta kami iaitu model pemerah santan dengan jayanya. Dan projek tersebut telah pun dibentangkan kepada pensyarah kami iaitu Dr. Nor Fadila Md Amin dan juga pembantu pensyarah Encik Ilham Jafrin pada 11hb Jun 2013 untuk dibuat penilaian..Alhamdulillah ianya telah berjalan dengan lancar eventhough 2 dari kami tak berapa sihat waktu tu, sorang demam, sorang lagi sakit gigi teramat sangat disebabkan gerahan bongsu nak tumbuh..hehehe..Apa-apa pun 'Bismillahitawakkaltualallah',.kami berserah dan tawakal dengan result yang akan kami trime atas segala usaha kami bersama selama 15 minggu..

Untuk memenuhi modul asas rekacipta ni, selain daripada blog ni dibuat dan perlu di update dari semasa ke semasa, kami juga perlu membuat buku idea secara individu dan juga projek asas rekacipta dengan membuat model secara berkumpulan.


~ BuKu IdEa ~

Ok,.fisrt this entry nak cite pasal buku idea,.buku ni dihasilkan secara individu. Kandungan buku ni termasuklah semua tentang projek rekacipta yang kami hasilkan..Segala idea dimasukkan dalam buku ni..
Antaranya pengenalan, bibliografi,.bibliografi sape? of coz la tuan punye buku kan but saya masukkan jugak sikit mengenai pensyarah saya, bab kata pepatah "kacang tidak lupakan kulit" gituw.,bukan nak bodek-bodek k,.hee..lagi, 30 lakaran bebas yang dilukis alaa yang sebelum ni ada saya masukkan lukisan-lukisan yang saya lukis dalam blog ni,.haa yang tu pun perlu dimasukkan dalam buku idea,.selain tu, 3 latar belakang masalah, 3 pernyataan masalah, 3 spesifikasi rekabentuk yang kami jumpai semasa membuat kajian lapangan di sekitar Johor..Dan daripada 3 masalah tu, kami perlu memilih salah satu masalah yang dijumpai. Antara lain Penjanaan idea, lakaran-lakaran produk,justifikasi pemilihan, kekuatan dan kelemahan produk yang dicipta, bahan dan kos, carta gantt dan juga lukisan kerja,.Namun isi kandungan buku ini juga boleh diletakkan macam-macam lagi terpulang kepada kami dan mengikut kreativiti masing-masing..

Nak tengok hasil buku idea yang saya hasilkan,.tadaaaaa,ini die..:)

Buku Idea Asas Rekacipta sayer..;)


~ Pr0jEK AsAs ReKacIPtA ~

Next, nak cite pulak pasal projek asas rekacipta kami,.setiap kumpulan mempunyai 3 orang ahli yang dipilih sendiri,.Ahli kumpulan saya terdiri daripada saya sendiri Ida, Qila dan Zulhakif,.Kami diberi tema tuk projek kami adalah IKS..Haa,.pasti anda semua tau kan ape IKS tu,.wat? ade yang tak tau lagi..ok tak pe saya share sikit mengenai IKS ni k,.

Orrait, IKS atau nama penuhnya Industri Kecil dan Sederhana..Ianya bermaksud sebagai perusahaan perkilangan atau syarikat yang menyediakan perkhidmatan berkaitan dengan pusing ganti tahunan tidak melibihi RM25 juta dan menggaji kakitangan sepenuhnya yang mendapat sokongan penuh daripada kerajaan.
(http:pmr.penerangan.gov.my/index.php/isu-nasional/81-rad/123-iks) 

Ok,.dengan keterangan panjang lebar di atas semoga anda tau dan faham apa itu IKS k,.
Sambung lagi mengenai projek ni,.setelah diberi tema, tugas kami setiap kumpulan perlu membuat kajian lapangan untuk mengenalpasti masalah pengusaha-pengusaha IKS dalam menghasilkan produk mereka..So, setelah membuat kajian, kami mencadangkan 3 masalah yang kami jumpai antaranya masalah pertama; racun serangga yang tidak dapat mematikan serangga pada tempat tinggi bagi pengusaha pertanian, masalah kedua; memerah santan dengan menggunakan tangan, dan masalah ketiga; membakar sate dengan terbuka. 
Melalui ketiga-tiga masalah tu, kami telah membuat perbincangan dan akhirnya memilih masalah memerah santan memandangkan idea kami lebih kepada untuk menghasilkan alat yang boleh membantu kepada pengusaha IKS untuk melancarkan dalam menghasilkan produk mereka.

Setelah kami membuat lakaran-lakaran dan menggabungkan segala idea,.kami telah bersetuju untuk menghasilkan alat pemerah santan yang berkonsep alat pengisar air batu campur..kami memilih untuk membuat alat kerana ianya sesuai dengan pengusaha IKS yang mengusaha produk mereka secara sederhana dan kecil-kecilan. Mengikut kajian kami.,apa yang ada di pasaran sekarang adalah mesin, saiznya juga besar, oleh sebab itu, kami pikir untuk menghasilkan alat yang mempunyai ciri-ciri seperti berikut:-

i) Menggunakan bahan daripada stainless steel anti karat supaya santan yang diperolehi adalah bersih untuk digunakan
ii) saiznya tidak terlalu besar seperti mesin yang sesuai dengan hasil produk mereka 
iii) alat yang boleh mudahalih, boleh diletak dimana-mana sudut dan tidak memerlukan banyak ruang
iv) dapat mengeluarkam santan dengan mudah dan cepat dan;
v) Alat yang sangat efektif serta ergonomik kepada pengusaha IKS.

Setiap manusia ada kekurangan dan kelebihannya begitu juga dengan projek kami., Alat pemerah santan ini juga memiliki kelemahannya selain daripada kelebihan yang telah kami realisasikan daripada ciri-ciri yang kami pikirkan di atas.

i) Alat ini masih menggunakan kaedah manual
ii) Alat ini agak berat kerana secara keseluruhannya bahan alat ini diperbuat daripada keluli

Namun untuk projek ini kami hanya menghasilkan modelnya sahaja yang secara keseluruhannya kami menggunakan stainler foam. 
Ok.,ni dia gambar-gambar sepanjang proses kami hasilkan model alat pemerah santan ini..jom tengok2,.hee






Setelah segala bahagian dibuat, kemudian ianya dicantumkan..
Nak tengok hasilnya..??,..

1...
2..
3...

nah ini la die model alat pemerah santan kami.ok tak?.=)

Agak-agak korang, alat ni boley di komesialkan tak tuk pengusaha IKS?..emm,.insyaAllah bley kan..hee

Ni adalah Poster tuk promote
alat pemerah santan kami..;)

Ok.guys,.maybe ni adalah entry penutup tirai bagi asas rekacipta untuk semester ini, tapi if saya mempunyai masa lapang,.insyaAllah akan saya update lagi blog ni yer...
ok olls...hope pembaca semua dapat input-input yang berguna daripada setiap entry yang saya bincangkan melalui blog ni,.Semoga segala ilmu-ilmu yang dikongsikan bersama akan menjadi seperti dedaun pokok yang tumbuh merendang dan semakin lebat supaya setiap ilmu yang disampaikan akan disebarkan dan terus tersebar..



Selamat beramal...
tadaaa semua..adios..sayonara..wasalam..
Thank you for your readings.=)


No comments:

Post a Comment